Planowana zachodnia obwodnica Szczecina z najdłuższym tunelem drogowym w Polsce będzie ogromnym zastrzykiem dla miasta i pobliskich firm. To jednak nie wszystko, bo korzyści mogą być jeszcze większe. Obejście ma zapewnić lepsze warunki dla całego Pomorza Zachodniego, o czym przekonuje tamtejszy Urząd Marszałkowski.
W grudniu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę blisko 49 kilometrów zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. W ramach trasy ma powstać również 5-kilometrowy tunel pod Odr, który wówczas stanie się największym tunelem drogowym w Polsce.
Na łamach portalu rynekinfrastruktury.pl przedstawialiśmy już stanowisko prezydenta miasta (
TUTAJ) i szczecińskich radnych (
TUTAJ), którzy wspólnie wyrażali nadzieje i przedstawili korzyści, jakie zachodnie obejście przyniesie miastu. Swoje korzyści i wyzwania przedstawiła również Grupa Azoty Police (
TUTAJ). Teraz głos zabrał Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, który widzi pozytywy dla całego Pomorza Zachodniego.
Marzenia o silnym regionie będą zrealizowane
Olgierd Geblewicz nie ukrywa swojej radości z planów budowy zachodniej obwodnicy Szczecina. Zwraca uwagę, że mieszkańcom województwa zachodniopomorskiego „od wielu lat marzył się region silny gospodarczo, do którego się przyjeżdża, a nie z którego się wyjeżdża”.
– Przez lata mieliśmy jednak poczucie odcięcia od kraju i niedoinwestowania. To się właśnie zmienia. Ta inwestycja to wielkie wyzwanie. Po prawie dwóch dekadach możemy powiedzieć, że czujemy się coraz bardziej zintegrowani, chociaż jesteśmy najdalej od Warszawy, a Warszawa od nas. Ale ta integracja daje nam również wielkie bodźce rozwojowe – uważa marszałek.
Geblewicz dodaje, że „dziś Pomorze Zachodnie jest jednym z tych regionów, który najdynamiczniej się rozwijają i ma perspektywę na dalszy bardzo duży rozwój”.
– Stajemy się hubem logistycznym w tej części Europy. Z naszej infrastruktury korzystają firmy logistyczne nie tylko z Polski, ale z całej Skandynawii, rejonu Morza Bałtyckiego, ale też południa Europy. Gigantyczne koło zamachowe to także turystyka, która również wymaga rozwoju i infrastruktury. Jesteśmy także liderem jeśli chodzi o produkcję zielonej energii, wokół której - podobnie jak kiedyś wokół kopalń, będzie kumulowało się życie gospodarcze – przekonuje.
Obwodnica odciąży dotychczasowe drogi
Wreszcie na samej obwodnicy skorzystają również kierowcy.
– Nowa trasa odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu – wymienia Geblewicz.
Marszałek przypomina również o szczególnym znaczeniu drogi dla Polic położonych na północ od Szczecina. Obecnie, aby dojechać stamtąd do węzła Goleniów Północ po drugiej stronie Odry, trzeba pokonać 58 kilometrów. Po zakończeniu inwestycji trasa skróci się o 23 kilometrów, a czas przejazdu nawet kilkukrotnie.